przypomnij hasło    
UWAGA:
Bieżące wiadomości
Pasażerowie wrócili do MPK
30-11-2016, 08:13:57 · Ostrowiec Świętokrzyski · 0 komentarzy · 438 czytań · Drukuj
Pasażerowie wrócili do MPKMiejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Ostrowcu jeszcze dwa lata temu zagrożone było likwidacją. Dziś kondycja spółki jest znacznie lepsza. Spłacane są najpilniejsze zobowiązania, na przestrzeni roku z pomocą gminy kupiono 6 autobusów niskopodłogowych i to jeszcze nie koniec zakupów na 2016 rok. A co najważniejsze, pasażerowie mimo sporej konkurencji ze strony prywatnych przewoźników wybierają MPK. Zarząd spółki prowadzi rozmowy ze stroną związkową w sprawie podwyżek dla załogi.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji kilka lat temu było w bardzo poważnych tarapatach. Sytuacja do tego stopnia była zła, że włodarze miasta myśleli o likwidacji bądź poważnej restrukturyzacji miejskiego przewoźnika. Rok ubiegły i bieżący przyniósł szereg zmian, które znacznie poprawiły kondycję spółki.
- w 2015 roku spółka miała problemy głównie z płynnością finansową. Podstawowym problemem było to, że MPK generuje bardzo duże koszty z tytułu zatrudnienia. Konieczne było zmniejszenie liczby zatrudnionych osób. Głęboka restrukturyzacja okazała się szczególnie pilna w czerwcu 2015 roku, kiedy spółka zrezygnowała ze świadczenia usług na liniach podmiejskich. Dla przypomnienia, w 2015 roku zmniejszyło się zatrudnienie o 26 osób, a na przestrzeni 2016 roku - o kolejnych 8 pracowników. Koszty odpraw zakończyły się w czerwcu tego roku, od lipca MPK powoli zaczęło odczuwać pozytywne skutki tych zmian. Następnym problemem było zadłużenie u kontrahentów i dostawców. Kolejna kwestia to inwestycje. Spółka była niedoinwestowana. Również od 2007 roku nie było żadnych regulacji płacowych- przypomina Jarosław Kateusz, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu.
Następne działania to restrukturyzacja zobowiązań. Na początku 2016 roku spółka zaciągnęła kredyt oraz podpisała porozumienie z głównym wierzycielem- byłym dostawcą paliwa - któremu winna była ponad 1,5 mln zł. Część zobowiązań zostało spłaconych z kredytu, reszta do końca bieżącego roku zostanie uregulowana z własnych środków. W 2017 rok miejski przewoźnik wejdzie bez tak znacznego obciążenia.
- W grudniu 2015 roku spółka kupiła dwa autobusy, na początku 2016 roku zakupiliśmy kolejne dwa autobusy i w listopadzie jeszcze jeden. Do końca roku planujemy zakupić nowego 20-osobowego busa, który będzie wykorzystywany w przewozach turystycznych, pod wynajem dla jednostek gminnych i szkół.
Zainwestowaliśmy również w nowy serwer, wraz z oprogramowaniem. Należy zaznaczyć, że inwestycje te nie byłby możliwe bez zrozumienia i wsparcia ze strony właściciela spółki, tj. gminy Ostrowiec Świętokrzyski. Myślę, że również wizualnie się poprawiło. Wszystkie autobusy są w barwach biało - czerwonych, wykonaliśmy szereg remontów na terenie bazy- wylicza Jarosław Kateusz.
Zarząd również równolegle prowadzi rozmowy ze związkami zawodowymi w sprawie regulacji płacowych, których nie było w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji od 10 lat.
- Strony są na końcowym etapie rozmów dotyczących podwyżek - zapewnia Jarosław Kateusz.
Prezes MPK zaznacza jednak, że do ideału jeszcze brakuje. Aby miejski przewoźnik wyszedł całkowicie na prostą, potrzeba jeszcze nieco czasu.
Gmina na bieżącą działalność przeznacza średnio 4,5 mln zł dofinansowania w skali roku. Jest to refundacja przejazdów darmowych dla osób, które ukończyły 75. rok życia oraz innych mieszkańców Ostrowca Św. uprawnionych do biletów bezpłatnych. Kwota ta obejmuje również refundację biletów ulgowych. Przewoźnik musi ciągle szukać środków wewnątrz, jak i na zewnątrz spółki. W bieżącym roku autobusy z logo MPK powróciły na linie pozamiejskie. Zmiana organizacyjna niektórych linii miejskich oraz powrót na linie podmiejskie spowodowały powrót pasażerów, co doskonale obrazują wpływy z biletów. W latach 2012 do 2015 średnio za pół roku wpływy z biletów zmniejszały się stale o około 250 -300 tys. zł. Porównując pierwsze półrocze 2015 roku do identycznego okresu 2016 roku, wpływy z biletów były już tylko mniejsze o 13 tys. zł. Wygląda na to, że pasażerowie wrócili do miejskiego przewoźnika.
- Myślę, że miały na to wpływ głównie zmiana wizerunku spółki oraz dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb mieszkańców. Pierwszy raz w historii spółka osiągnęła wyniki dodatnie w wakacje- podkreśla prezes MPK.
Na przyszły rok miejski przewoźnik planuje kolejną wymianę taboru. Autobusy wysokopodłogowe będą wymieniane na niskopodłogowe, które są bardziej przyjaznymi dla pasażerów.
Spółka wspólnie z gminą nadal rozważa zmianę lokalizacji. Położenie bazy MPK przy jednej z główniejszych ulic miasta, u zbiegu dwóch dużych osiedli, ma swoje plusy, ale i minusy.
- Powiem szczere, jako prezes jestem zwolennikiem zmiany bazy. Z wielu powodów. Mamy teren, który jest w połowie wykorzystany. Płacimy za dzierżawę 120 tys. zł, kolejne 140 tys. zł to podatki od nieruchomości. Warsztaty to budynki z lat 60. Są tak zbudowane, że nie jesteśmy w stanie wykonać kanałów przelotowych. Technicznie jest to niemożliwe. Budynki są bardzo energochłonne. Dziś gdybyśmy chcieli zakupić nową myjnię, budynek jest za niski i za wąski. Nowa baza powinna być mniejsza, ekologiczna i mniej energochłonna. Ta była budowana na 120 autobusów. Rozważane są różne koncepcje przez właściciela na ten temat - przyznaje prezes MPK Jarosław Kateusz.
G. Soboń
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Dołącz do nas na Facebooku
Popularne wiadomości
Policja wyjaśnia - Zmarli n...
Feralny wieczór - Kobieta w...
Samobójstwo w tirze
Śmiertelne pobicie
Markowska zagrała na weselu...
Mężczyzna zmarł - Śledztwo ...
Konkurs Miss "Wiadomości Św...
Płatos przejmie akcje KSZO?
Wygraj Pizzę z dostawą do d...
Justyna Jedlikowska i Edmun...
Pogoda
Pod Patronatem Wiadomości

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2019 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.